Rodičovská akademie
Na základě a v souladu s vydaným pověřením (dle § 11odst.1a zákona SPOD) poskytnout rodičům aktivní pomoc při výchově a péči o děti, rozvojové aktivity a nácvik praktických dovedností. Pomoci rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě.
Účel:
Předcházet emočnímu poškození dítěte, eliminace negativních dopadů na jeho psychický vývoj. Nácvik a posílení rodičovských kompetencí, dovedností, rodičovské zodpovědnosti. Eliminovat destruktivní rozpad rodinného zázemí a účinně předcházet nutnosti následného odebírání dětí z těchto rodin.Posilování a prohlubování citového bezpečného a stabilního pouto.
Nejlepší zájem dítěte včetně právních aspektů (Úmluva o právech dítěte)
syndrom CAN, citová deprivace a její následky
práce s pojmem Citová vazba, její vznik, rozvoj a projevy ;
Dětské emoce a trauma + možnosti úspěšného zpracování
Obranné a únikové mechanismy, co jsou a co obnášejí dětské potřeby a jejich naplňování.
Traumatizovaným či deprivovaným dětem bychom rádi ( a souhlasu a přispění rodičů) podali pomocnou ruku v podobě „první emoční pomoci“, vedením rozhovoru s dítětem, screeningem dětské kresby, vytvářením prostoru důvěry, porozumění, bezpečného místa, zájmem o jeho prožitky, nasloucháním a věnováním pozornosti jeho „hlasu“ a společným sdílením (a v součinnosti rodičů ) mu pomohli nalézt a znovuobnovit „teplo domova“.
Pracovní tým je multioborový, tj. kromě zkušeného sociálního pracovníka jsou do týmu externě zapojeni: i psycholog, terapeut, speciální pedagog, etoped, právník.
Nabízíme dále:
asistované kontakty ( na základě soudního rozhodnutí)
kontakty s asistencí
mediaci a facilitaci jako nástroj nenásilné formy komunikace, jako účinné a efektivní nástroje pomoci při řešení vážných rodinných konfliktů a krizí, jejichž negativní a zhoubné dopady se odráží na psychice dítěte.
Osvětová činnost – šíření právního povědomí v oblasti rodinného práva; realizace přednášek pro veřejnost + vydání edukačně- naučné publikace určené široké veřejnost.
Poskytování sociální, informační a psychické pomoci + emoční podpory jedincům a rodinám s diagnózou PAS (autismus, Aspergerův syndrom): společná setkání, volnočasové aktivity, osvětová činnost – přednášky pro veřejnost s cílem zcitlivování veřejnosti vůči této problematice, prevence šikany a stop stigmatizace.
Díky sponzorům nabízíme i bezplatnou půjčovnu literatury, knížek, her a pomůcek pro děti, dobročinný bazárek.
Více viz. www.detskyusvit.cz, Fb: Dětský úsvit- pěstounská péče, autismus a děti v nesnázích.
Naším úmyslem je přispět k pozitivní změně daného neutěšeného stavu, zlepšit rodinné vztahy tak, aby se dramaticky nerozpadaly,, hledat cesty jak předcházet tomu ,aby děti nekončily v ústavních zařízeních či nebyly vystaveny emočním konfliktům, psychickému nátlaku či fyzickému strádání. Důsledky si pak nesou celý život, jak mnohé výzkumy prokázaly.
Princip:
- Rodina není pasivním příjemcem pomoci , ale jejím aktivním spolutvůrcem
- Celostní pohled na potřeby dítěte
Něžná náruč

Práce s dětským traumatem
Příběh traumatu je příběhem uložený nejen v mysli, ale i v těle.
Co je trauma?
Trauma se obyčejně v odborné literatuře definuje jako neočekávaná, ohrožující, děsivá a relativně vzácná událost. Zátěž otisku prožitého traumatu si sebou jedinec odnáší v podobě celoživotního zápasu, v podobě jakési „temné clony“, která zahaluje jeho život.
I mnoho“ obyčejných“ událostí však může na dítěti zanechat dlouhodobé následky.
Plně sdílíme myšlenku, vyjádřenou v knize od Peter A.Levina a Maggie Klieneové,“ Trauma očima dítěte“:
„V odborných kruzích dosud není dostatečně známa skutečnost, že kumulativní efekt nezpracovaných „ obyčejných“ událostí může být stejně ničivý jako vliv událostí katastrofických, a až příliš často se nebere na vědomí. Existuje sice několik knih o lékařské první pomoci pro děti, neexistují však knihy, které by se zabývaly „první emoční pomocí“ v potencionálně traumatizujících situacích“
Nezpracované, přehlcující události, které se zdají být – prostým pohledem z vnějšku – jen „ drobnou“ nehodou, může dítě poznamenat a zranit mnohem více, než by se na první pohled zdálo.
Typy událostí
Nehody, pády, úrazy ( např. autohavárie, pády ze schodů, tonutí,dušení,sportovní úrazy)
Lékařské a chirurgické zákroky ( např. nároční operace, dlouhotrvající nehybnost)
Násilí a útok ( např.šikana ve škole, domácí násilí, sexuální zneužití)
Ztráta ( např. rozvod, úmrtí, oddělní dítěte od rodiny)
Jak se trauma projevuje?
Ať již traumatická událost postihne dospělého či dítě, brzy po události se objeví charakteristické postraumatické příznaky. Patří mezi ně: nadměrné rozrušení, stažení systému,disociace , pocity necitlivosti uzavření systému ( nebo „ zamrznutí“), které mají za následek pocity bezmoci a beznaděje.
U všech dětí, zvláště pak u miminek a velmi malých dětí, se projevují symptomy, které se výrazně liší od symptomů dospělých. Děti jsou totiž plně závislé na tom,aby jejich potřeby zejména v oblasti bezpečí , podpory a výživy naplňovali dospělí.
Pokud pečující dospělí neposkytnou dětem specifickou přímou pomoc,nezpracovaná energie z dané události se nakonec projeví v podobě široké škály změn chování a symptomů.
Kdo jsme?
Jsme multioborový tým, který se skládá se sociálního pracovníka, psychology a terapeuta.
Multitým je složen z odborných profesí tak, aby plnohodnotně sloužil jako účinný nástroj pro prevenci vzniku či rozvoje traumatických symptomů a léčení jejich následků.
Proč tu jsme?
Abychom poskytli „ první emoční pomoc“, “ emoční obvaz“ dětem, které procházejí (či prošly) náročnou či tíživou životní situací, kterou nedokázaly zpracovat.
Co je naším cílem?
Naším cílem je poskytnou dětem včasnou podporu a pomoc tak ,aby se prožité události nestaly jejich celoživotní noční můrou.
V co věříme?
Jsme přesvědčení, že bez ohledu na příčinu se dá trauma nejen léčit, ale často se mu dá i předejít.